Een bedrijfshulpverlener, in de volksmond ook wel bekend als BHV’er, is de persoon binnen een organisatie die in noodgevallen zowel werknemers als klanten en gasten in veiligheid kan brengen. BHV’ers hebben een uitgebreide eerste opleiding gedaan, verbeteren jaarlijks hun vaardigheden en weten dus precies hoe ze in noodsituaties goed moeten handelen. Als BHV’er zal je al snel merken hoe groot jouw takenpakket is. Je krijgt verschillende functies toegewezen, maar de allerbelangrijkste functie die je gaat bekleden is toch wel de voorpostfunctie. In dit artikel lichten we de betekenis van een voorpostfunctie toe en informeren we je over het takkenpakket dat komt kijken bij een BHV-voorpostfunctie.
De betekenis van een BHV-voorpostfunctie
‘What’s in the name’ is zeker van toepassing bij dit specifieke begrip. Een voorpostfunctie houdt namelijk in dat je in geval van nood de situatie beoordeelt en indien nodig handelt vóór de hulpdiensten arriveren. Naast een voorpostfunctie heb je als BHV’er ook een gidsfunctie, omdat je bij aankomst van de hulpdiensten ervoor zorgt dat de situatie goed aan hun wordt overgedragen.
Welke taken vallen er onder een voorpostfunctie?
Voorpostfuncties zijn met name belangrijk bij grotere incidenten waarbij de inzet van professionele hulpdiensten onvermijdelijk is. Denk daarbij aan grote branden en bedrijfsongevallen met zwaar letsel. Zodra het nodig is om de hulpdiensten in te schakelen start voor een BHV’er het belangrijke werk waarbij hij of zij de hulpdiensten moet opvangen bij aankomst, begeleiden naar het ongeval en informeren omtrent de situatie en reeds ondernomen stappen. Omdat tijd van groot belang is bij een noodsituatie dient deze overdracht altijd kort, bondig en duidelijk te zijn.
Vragen die hulpverleners mogelijk kunnen stellen zijn bijvoorbeeld: Is er nog iemand in het gebouw aanwezig? Is er een plattegrond? Waar is de brand gevonden en waar bevindt deze zich nu? Hoeveel slachtoffers zijn er en waar zijn de slachtoffers? Hier moet je als BHV’er dus altijd op voorbereid zijn.
Boek direct een cursus!
Waarom is een BHV’er zo belangrijk?
Een BHV’er binnen een organisatie is ontzettend belangrijk, omdat de eerste paar minuten van een ongeval cruciaal zijn is het zaak dat er meteen gehandeld kan worden. Een BHV’er is op locatie aanwezig waardoor hij direct de situatie kan beoordelen, gebouwen kan ontruimen en eerste hulp kan verlenen. Daarnaast kent een BHV’er de werkplek van binnen en buiten, waardoor hij of zij hulpdiensten snel naar het ongeval kan leiden.
Wat zijn de taken van een BHV’er?
Een bedrijfshulpverlener heeft binnen een organisatie een belangrijke rol. Je bent vanaf het eerste moment van een noodsituatie tot het aankomen van de hulpdiensten het aanspreekpunt voor de mensen om je heen. Je bent ook vaak de eerste die bepaalde handelingen kan verrichten. Denk daarbij aan het verlenen van eerste hulp, brandbestrijding en ontruiming van een pand in gevallen van nood. De taken van een BHV’er zijn dus erg breed, maar de belangrijkste is en blijft toch wel de voorpostfunctie die direct verbonden is met een gidsfunctie.